enkel voor abonnees

Stoffel Vandoorne rijdt in de Formule E

interview - 19 11 2019
Stoffel Vandoorne in zijn wagen
Foto: Daimler AG

“Racen blijft een heel gevaarlijke sport”

Op zaterdag 22 november begint het nieuwe seizoen in de Formule E. Dat is de elektrische Formule 1. Aan de start staan twee Belgen, Jérôme D’Ambrosio en Stoffel Vandoorne. Allebei reden ze ook al in de Formule 1. In 2017 en 2018 zat Vandoorne aan het stuur van een McLaren. Sinds 2018 rijdt hij voor Mercedes in de Formule E.

 

Racers in de hoogste reeksen van de autosport hebben het erg druk. Ze vliegen de hele wereld rond voor wedstrijden en trainingen. Dat is voor de 27-jarige Stoffel Vandoorne niet anders. Terwijl hij op de luchthaven naar zijn volgende vliegtuig loopt, maakt hij toch graag tijd voor een gesprek met Wablieft.

 

Wablieft: Er rijden twee Belgen mee in de Formule E, op een totaal van 24 rijders. Toch is Formule E nog niet zo bekend in ons land.

Stoffel Vandoorne: Dat is normaal, denk ik. Formule E bestaat nog maar vijf jaar. Het kampioenschap heeft in die korte tijd wel al heel wat bereikt. Er is steeds meer aandacht voor.

Formule E lijkt voor veel mensen misschien wel op Formule 1. Toch kan je die twee kampioenschappen moeilijk met elkaar vergelijken. Formule E is een heel andere manier van racen. De sport is heel modern. Formule 1 bestaat al erg lang. Het blijft wel één van de bekendste vormen van autosport. Maar Formule E groeit erg snel. Steeds meer grote merken willen meedoen. De toekomst ziet er erg goed uit.

 

Jij rijdt nu je tweede seizoen in de Formule E. Dit jaar rijd je voor het grote team van Mercedes. Je team maakte al duidelijk dat het graag kampioen wil worden. Voel jij veel druk?

Niet meer dan anders. Mercedes verwacht inderdaad veel. En de fans verwachten dat ook. Dat komt wellicht omdat het merk al zoveel succes had in de Formule 1. Maar Mercedes rijdt nu zijn eerste jaar in de Formule E. De hele ploeg kan en moet nog veel leren. In de Formule E zijn de verschillen tussen teams heel klein. Je kan als nieuw team niet plots veel beter zijn dan de rest. Ook een groot merk als Mercedes zal tijd nodig hebben om te groeien.

 

Het seizoen van Formule E bestaat uit 14 races. Die vinden plaats in 12 steden. Jullie rijden daar meestal in het centrum van de stad op gewone straten, zoals dat in de Formule 1 ook in Monaco gebeurt. Dat is bijzonder.

Ja, zeker. We rijden in het midden van grote steden. Ik vind dat heel leuk. Ik rijd graag op omlopen van gewone straten. Dat zijn meestal de moeilijkste wedstrijden. Ze dagen rijders het meest uit. Je kan daar als rijder echt het verschil maken. Een heel goede rijder kan er winnen met een minder goede auto. Op zo een omloop van straten voelt het ook alsof je sneller rijdt.

 

Een wedstrijd Fomule E is leuk om naar te kijken voor fans van racen. Rijders halen elkaar vaak in. Er is veel actie. Vind je dat zelf ook leuker?

Zeker. De uitslag van een wedstrijd in de Formule E kan je moeilijk voorspellen. Geen enkele rijder of geen enkel team is veel beter dan de anderen. Heb je niet de snelste auto? Maar rijd je een perfecte wedstrijd? Dan heb je altijd kans om bij de eersten te eindigen. Vorig seizoen had mijn ploeg niet de snelste auto. Toch haalden we enkele goede resultaten. In Rome werd ik derde. In Berlijn werd ik vijfde. In enkele andere wedstrijden haalden we de top tien.

Natuurlijk zijn sommige teams beter dan andere. Maar bijna iedereen maakt kans om te winnen. Dat is heel anders dan in de Formule 1. Heb je daar geen goede auto? Dan weet je vooraf al dat je helemaal geen kans maakt.

 

Wat is het grootste verschil tussen Formule E en Formule 1?

Er zijn veel verschillen. Auto’s in de Formule 1 zijn nog altijd de snelste. Ze gaan ook heel snel in de bochten. In de Formule E zijn de auto’s duidelijk minder snel. Maar daar moet je meer letten op je verbruik van stroom. De computerprogramma’s in de auto spelen een veel grotere rol. En er zijn veel meer regels dan in de Formule 1. Daardoor is er minder verschil tussen de auto’s. Dat maakt het spannender.

 

Er zijn ook regels die wel een verschil kunnen maken. Zo is er de ‘fanboost’. Fans kunnen stemmen op rijders. De vijf rijders met de meeste stemmen krijgen dan even extra kracht voor hun wagen. Heeft dat veel invloed?

De fanboost maakt meestal niet erg veel verschil. Je krijgt maar heel even extra kracht. Het is natuurlijk wel leuk voor de fans. Ze kunnen invloed hebben op de wedstrijd. En ze kunnen hun favoriete rijder steunen. Soms heeft de fanboost wel invloed. Rijd je vlak achter een andere rijder? En heb je dan even net iets meer kracht? Dan kan de fanboost je helpen om in te halen.

 

Veel fans van racen houden van het geluid van een brullende motor. Dat heb je in de Formule E niet. Mis jij dat geluid?

Niet echt. In het begin voelde het wel vreemd om dat geluid van een motor niet te horen. In de Formule 1 hoorde ik die motor wel altijd. Het geluid hoorde bij het racen. In die elektrische auto hoor ik nu vooral de wind als ik race.

 

In een filmpje op internet vertel je dat je tijdens een race ook het publiek kan horen juichen.

Ja, dat merkte ik voor het eerst in Mexico. Het was erg vreemd om het publiek te kunnen horen terwijl ik reed (lacht). Maar ook heel leuk. Normaal weet je als rijder helemaal niet wat er rond de omloop gebeurt. Je hoort er niets van. Dat is nu dus anders.

 

Vorig jaar werd je 16de in het kampioenschap. Welke plaats wil je halen in het nieuwe seizoen?

Dat is een moeilijke vraag. Ik wil het gewoon zo goed mogelijk doen. Liefst nog beter dan vorig jaar. Ik rijd nu voor Mercedes. Het team is nieuw in de Formule E. We weten nog niet zeker of onze auto bij de beste hoort. Maar Mercedes heeft natuurlijk wel erg veel ervaring in de autosport. Dit team heeft ook veel meer mensen en geld dan mijn vorige team. Dat maakt zeker een groot verschil. We moeten nog veel leren, maar de toekomst ziet er zeker goed uit.

 

Je reist de wereld rond voor je sport. Heb je tijd om de steden te bezoeken waar je gaat racen?

Af en toe wel, maar zeker niet altijd. Meestal ben ik op en rond de omloop. Naar sommige steden vertrek ik een dag vroeger dan nodig is voor de race. Of ik blijf een dag langer. Dan heb ik soms wel even tijd om iets te bezoeken. Maar echt vaak gebeurt dat niet.

 

Als je de vraag zou krijgen, zou je dan graag weer in de Formule 1 rijden?

Ik hoef daar niet absoluut naar terug. Ik heb al in de Formule 1 gereden. Helaas was dat geen erg goede ervaring. Ik zou die twee seizoenen zeker niet willen overdoen. Als ik een goed aanbod krijg, zal ik er zeker wel over nadenken. Maar ik wil nu vooral graag iets moois opbouwen in de Formule E. Ik zit nu bij een goed team. Ik wil weer wedstrijden winnen. Mensen herinneren zich vooral mijn twee slechte seizoenen in de Formule 1. Ik wil graag dat ze die vergeten, en weer een goed beeld van mij krijgen als rijder.

 

Een laatste vraag, die misschien wat vervelend is. Autosport was nog nooit zo veilig als nu. Helaas gebeurde er vorige zomer wel nog een zwaar ongeval. Tijdens de wedstrijd Formule 2 in Francorchamps overleed de Franse rijder Antoine Hubert. Wat voelde jij bij dat ongeval?

Het toont dat racen een heel gevaarlijke sport blijft. Mensen vergeten dat weleens. Het is heel jammer wat Antoine Hubert overkomen is. Iedere rijder neemt de hele tijd grote risico’s. Dat mogen we niet vergeten.

 

Wil je meer weten over Stoffel Vandoorne? Ga dan naar zijn website: stoffelvandoorne.com

Alle info over de Formule E vind je op www.fiaformulae.com

Uit

Wat is Formule E?

In Formule E rijden auto’s die lijken op de wagens in de Formule 1. Maar in de Formule E hoor je geen brullende motors, want de auto’s zijn elektrisch. De sport bestaat nog maar sinds 2014. In de eerste seizoenen moesten de rijders nog halfweg de wedstrijd van auto wisselen. Want dan was hun batterij al leeg. Sinds vorig jaar rijden ze de hele wedstrijd met dezelfde auto.

 

Auto’s in de Formule E kunnen tot 280 kilometer per uur halen. Ze gaan van 0 tot 100 kilometer per uur in minder dan 3 seconden. Alle teams krijgen dezelfde auto als basis. Ze mogen er dan hun eigen motor in plaatsen. De teams maken ook zelf alle computerprogramma’s die de auto mee aansturen. 

 

Fanboost

Rijders kunnen op sommige plaatsen op de omloop extra kracht voor hun motor verdienen. Daarvoor moeten ze dan wel in een bocht een minder goede lijn rijden. Op tv zie je dat door rode en blauwe pijlen op de grond. Zo lijkt het wel een videospel. Fans kunnen ook stemmen voor hun favoriete rijder. De vijf rijders met de meeste stemmen krijgen dan een ‘fanboost’. Op een bepaald moment in de race hebben ze dan vijf seconden lang meer kracht in hun motor dan de andere rijders.

Uit
Stoffel Vandoorne
Daimler AG
Uit
Top
67-33
Uit

Tekst door Ruud Meert

Uit