enkel voor abonnees

Wordt Belgische zonnewagen de snelste ter wereld?

interview - 06 10 2021
de auto van de Agoria Solar Team
Foto: Agoria Solar Team via Flickr

Agoria Solar Team is klaar voor Marokko

Studenten van de Katholieke Universiteit (KU) Leuven bouwden een zonnewagen. Dat is een snelle wagen die rijdt op stroom. De zon zorgt voor die stroom. Als Agoria Solar Team nemen de studenten deel aan een wedstrijd in Marokko. Die start op 25 oktober. De winnaar heeft de snelste zonnewagen ter wereld.



Wablieft sprak met Victor Verhaert en Birgitt Peeters. Victor leidt de ploeg en Birgitt is de piloot. Agoria Solar Team werd op 19 september in Zolder al voor de tweede keer op rij Europees kampioen. Net daarvoor vond het gesprek plaats.



Wablieft: Jullie testten de wagen een laatste keer in Lommel. Ging dat goed?

Victor: De laatste test ging heel goed. Elke keer kunnen we meer en meer kilometers afleggen. Die testen verliepen prima. Intussen reed de wagen al duizenden kilometers.

Birgitt: Ik denk dat ik in totaal al meer dan 30 uur in de wagen zat.



De wedstrijd in Marokko gaat door de woestijn van de Sahara. De wagen moet dan zeker 2.500 kilometer rijden. Maar Lommel is Marokko niet. Hoe pakken jullie dat aan?

Birgitt: We proberen wel enkele dingen na te doen. We laten de auto dan rijden op een steile helling of een slechte ondergrond. De auto zal in Marokko door druk verkeer moeten rijden. Ook dat zoeken we in België op. We testen niet alleen in Lommel.



Maar in Lommel is wel een natuurpark met veel zand dat de Sahara heet. Is dat toeval?

Victor: Dat klopt, daar wilden we de auto laten rijden.

Birgitt: En hij is erdoor geraakt. Dat betekent dat de auto echt in orde is. Ook de piloten moeten zich goed voorbereiden. We moeten zien dat we echt fit zijn. En ons trainen tegen de hitte in Marokko.



Jullie hebben veel te verliezen. De Belgische ploeg is Europees kampioen en wereldkampioen.

Victor: Ja, we moeten een paar titels verdedigen. Maar wereldkampioen zijn, zorgt ook voor veel motivatie. Dan wil je gewoon extra je best doen. Zijn we al lang aan het trainen? Dan werken we toch nog even door. Om die titel in België te kunnen houden.



Vorig jaar was er geen race door corona. Waaraan was die titel in 2019 te danken? Zijn jullie de beste autobouwers?

Victor: Het Solar Team begon in 2005. Elk jaar krijgen we meer en meer kennis. Dat maakt dat we elke keer een betere zonnewagen kunnen bouwen.



Die wedstrijd lijkt meer dan een race. Jullie zijn allemaal ingenieurs. Werken jullie ook aan een zonnewagen die straks door de straten kan rijden?

Birgitt: We werken zeker mee aan een toekomst met duurzame stroom. We willen aantonen wat er allemaal kan met stroom waarvoor de zon zorgt. Dat laten we zien met deze wedstrijd. In vijf dagen legt de auto 2.500 kilometer af, alleen dankzij de zon. Maar onze wagen zal niet snel op de automarkt komen. We merken wel dat die markt al bepaalde zaken gebruikt. Er is al een bedrijf dat een auto bouwt met zonnepanelen op het dak. Zo een auto kan er in de toekomst komen.

Victor: Dat zou al heel snel kunnen. Maar wij denken verder dan het bouwen van een zonnewagen. Voor ons gaat het echt om een betere mobiliteit en om duurzame stroom.



Jullie auto heet de Bluepoint. Hij heeft wat de vorm van een kogel en rijdt op drie wielen. Wordt dat de auto van de toekomst?

Birgitt: Die vorm is er omdat er zo minder weerstand van de lucht is. Deze auto zal je later niet in de straten zien. Maar er zijn wel zonnewagens die meer op een gewone auto lijken. Die doen niet aan deze wedstrijd mee. Bekende bedrijven die auto’s maken, zijn daar wel mee bezig. En die denken ook aan de weerstand van de lucht. Hoe kan je die zo klein mogelijk maken?

Victor: Je ziet dat al bij de elektrische auto’s van Tesla. De klinken van de deuren zijn daar soms ingebouwd en zitten niet meer tegen de auto.

Birgitt: Of sommige auto’s hebben geen spiegels meer aan de zijkanten. In de auto hangt dan een camera. Dat geeft heel veel voordelen.



Hoe snel is jullie auto eigenlijk?

Birgitt: We halen gemiddeld 90 kilometer per uur. De auto kan wel een snelheid halen van 150 kilometer per uur. Maar de race in Marokko is op de openbare weg. We moeten ons dus wel houden aan de snelheid. In de stad rijden we daarom maar 50 kilometer per uur.



Het is dus geen race zoals bij de Formule 1? Jullie rijden echt door drukke steden in Marokko?

Victor: Dat wordt een hele uitdaging. Die steden hebben ook ronde punten. Het is er heel druk. Daar moeten we met onze wagen door kunnen. Er is dus veel voorbereiding nodig om alles zo veilig mogelijk te maken.



Is dat wel eerlijk? Je kan vaak voor een rood licht staan. Of er zijn files waarin je terecht kan komen. En wat als er plots een kudde schapen oversteekt?

Victor: Dat is een extra uitdaging. Het kan niet voor iedereen even eerlijk zijn. Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Dat zie je in het wielrennen ook.

Birgitt: Daarom rijdt er een auto even voorop. Om bijvoorbeeld te zien of er geen kudde schapen over de weg loopt. Of om te spotten waar je andere wagens op een zo veilig mogelijke manier kan inhalen. En er is een ploeg die lekke banden of pech snel kan herstellen. Die ploeg weet meteen wat er moet gebeuren.

Victor: De snelheid waarmee die ploeg een band vervangt, ligt heel hoog. Bij de Formule 1 gaat het om een paar seconden. Bij ons gaat het om een paar minuten.



Bij de KU Leuven horen studenten die uit heel de wereld komen. Vormen jullie een echte Belgische ploeg?

Victor: Wij doen nu met een Belgische ploeg mee. Maar de race is een wedstrijd tussen universiteiten. Er zijn daarom ploegen met studenten die uit verschillende landen komen. Dat is bij ons ook al gebeurd. Want je probeert een zo goed mogelijke ploeg te maken. Onze grootste tegenstander is de ploeg uit Delft in Nederland.

Birgitt: Deze wedstrijd is in Nederland heel belangrijk. Er zijn daar meer ploegen. Die ploegen rijden altijd met veel inzet. Ze doen veel aan onderzoek. De Nederlanders hebben altijd een goede wagen. En wij hebben een fantastische wagen. Daar ben ik zeker van. We zullen zeker voor de eerste plaats gaan. We zijn er klaar voor.



Er kwam al een soort Formule 1 voor snelle elektrische auto’s. Kan dat met zonnewagens?

Victor: Dat zou kunnen. Dat plan bestaat al. Om echte piloten te laten racen. Maar dat zou de aandacht wegnemen van al het werk dat nu door alle ploegen gebeurt.

Birgitt: Wat kan je doen met een nieuwe technologie? Wat is er allemaal mogelijk? Dat is vooral ons doel. De race is daar het resultaat van. Wie staat het verst? Of welke technologie is de beste? De race moet vooral voor de nodige aandacht zorgen. Zo kunnen we ons hele verhaal rond het project vertellen.



Hebben jullie dan niet de droom om later in de autosport terecht te komen?

Victor: Die interesse is er in onze ploeg wel. We volgen de Formule 1. Maar we hebben ook aandacht voor het milieu. We willen meer doen met groene stroom. Zo komen in onze ploeg meer dingen samen.



Dus als er een aanbod komt uit de Formule 1 gaan jullie die sport beter maken voor het milieu?

Birgitt: Dat zou heel mooi zijn.

Uit
het Agoria Solar Team
Foto: Agoria Solar Team via Flickr
Uit

De meeste rondjes in 24 uur

Op de omloop in Zolder werd de Belgische ploeg dus al Europees kampioen. Het Agoria Solar Team legde de meeste rondjes af in 24 uur. Het was een spannende wedstrijd. Tijdens een test net voor de start was er een botsing met een andere zonnewagen. De zonnewagen raakte maar net op tijd klaar. Maar de Bluepoint haalde het! De wagen van een ploeg uit het Nederlandse Twente werd tweede.

Aan

Info: Je kan de race volgen op sociale media. Kijk bijvoorbeeld op www.facebook.com/solarteam.be. Of ga naar www.solarteam.be. Dan zie je wat er elke dag gebeurt.







Interview door Dominique Piedfort

Uit
rijders van het Agoria Solar Team
Foto: Agoria Solar Team via Flickr
Uit