enkel voor abonnees

De sikhs in Sint-Truiden

interview - 17 07 2021
Sahib India
Foto: I. Morariu / Unsplash

“Wij dopen onze kinderen niet. Ze kiezen zelf voor hun geloof”

Navdeep Kaur is een sikh. Haar geloof begon in het vroegere India. Nu wonen er sikhs over de hele wereld. In Vlaanderen wonen de meeste aanhangers van het geloof in Sint-Truiden. Daar staat ook een tempel. 

Waaruit bestaat jouw geloof?

Navdeep Kaur: Ten eerste dopen wij onze kinderen niet. Als ze ouder zijn, kiezen ze zelf of ze een sikh willen worden. Wij voeden onze kinderen wel op volgens ons geloof. Deze drie dingen zeggen we hen vaak: Mediteren en bidden tot God is goed. Delen met anderen is belangrijk. Geld verdienen doe je eerlijk.
Wij geloven in één God. Die heeft alles gemaakt. Wij noemen God vaak Wahe Guru. Dat betekent hoogste leraar. Er zijn ook tien andere goeroes of leraren. Dat zijn mensen die het sikhisme in de wereld brachten.

Wablieft: Elk geloof heeft eigen gebeden en gewoontes. Welke gewoontes hebben jullie?

Wij hebben een heilig boek. Dat heet Guru Granth Sahib. We gebruiken het elke dag. ’s Ochtends halen we het boek uit doeken. Dan zetten we het op een troon, een zetel voor een koning. Zo zien wij de Goeroe Granth Sahib ook. Als een echte koning.
Elke dag bidden we vijf keer. Dan danken we God voor alles. Dat is belangrijk omdat we als mens niet het middelpunt van de wereld zijn. We vragen ook dingen aan God. “Wil U ons beschermen en helpen om een goede sikh te zijn?”

In Vlaanderen wonen de meeste sikhs in Sint-Truiden. Zij wonen daar al sinds de jaren 1970. Waarom kwamen de eerste sikhs naar Sint-Truiden?

De eerste sikhs kwamen vooral uit India. Sommigen kwamen uit Oeganda. Veel sikhs vluchtten voor de problemen in hun land. Ze vonden hier werk als fruitboer.
De meeste sikhs die nu in België wonen, groeiden hier op. Ze hebben gestudeerd en doen allerlei soorten werk. In ons geloof vinden wij leren heel belangrijk. Studeren kan helpen om een goed mens te worden.

Jullie nieuwe tempel in Sint-Truiden is bijna klaar. Waarom wilden jullie graag een nieuwe tempel?

De eerste tempel staat midden in een straat. In die straat wonen veel mensen. Sommige mensen zijn niet blij met de tempel. Er staan vaak veel auto’s rond. Wij bidden ook ’s nachts. Ook dat is soms lastig voor de mensen in de buurt. Wij zijn heel blij met onze nieuwe tempel, want er staan geen huizen rond. Het nieuwe gebouw is ook groter dan het eerste. Er kunnen dus meer mensen komen bidden. Er komen ook niet enkel sikhs. Bij ons is iedereen welkom. De tempel is een huis van God.

Wablieft: Sommige sikhs dragen een tulband. Dat is een doek op hun hoofd. Wat betekent die tulband?

Vooral de mannen dragen een tulband. Daaronder zitten lange haren. Die sikhs knippen hun haar niet. Ze laten het groeien uit respect voor God. Wij denken zo: alles wat leeft, laat je leven. Volgens ons zit er in haar ook een soort leven. Als sikh kun je de verlichting bereiken. Dat is de hoogste verbinding met God. Wij zien God als een vorm van energie. Die energie schept de wereld en maakt alles weer kapot. Als je verlicht bent, werken je zintuigen ook beter. Je kan dan voelen dat er leven in je haren zit.      
Er is ook een speciale viering met de tulband. Wanneer een jongen 12 jaar wordt, mag hij die voor het eerst dragen. We bidden ook om de jongen een mooi leven te wensen.

Wablieft: Het sikhisme is heel belangrijk in jouw leven. Wat vind jij het mooist aan jouw geloof?

Mijn geloof is mijn houvast. Het helpt mij als ik me mentaal niet goed voel. Ik haal veel kracht uit mijn gebeden en gewoontes. De menselijke goeroes hadden vaak een moeilijk leven. Ze werden onderdrukt voor hun geloof. Door daaraan te denken kan ik mijn eigen problemen beter aan. Ik denk heel vaak aan de geschiedenis van mijn geloof. De sikhs stonden in het verleden altijd klaar om te helpen. Ook nu is dat nog zo. Wij geven tien procent van ons geld en eten aan anderen. De sikhs werken graag mee aan een mooie samenleving.
 

Interview door Eefje Vanpoucke

Uit