enkel voor abonnees

YouTube bestaat 15 jaar

buitenland - 18 04 2020
Gagnam Style
Foto: Video van PSY

 

Miljoenen filmpjes en miljoenen euro’s

Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim werkten voor het bedrijf PayPal. Dat regelt betalingen via internet. In het begin van 2005 maakten de drie collega’s een plan. Ze wilden een website bouwen om filmpjes op te delen. Ze noemden die website YouTube. Op 23 april 2005 verscheen daar de eerste video ooit.

 

Die eerste video staat nog altijd op YouTube. Het is een filmpje van oprichter Jawed Karim. Het heet ‘Me at the zoo’ (‘Ik in de zoo’). Dat is ook precies wat je ziet. Karim is in de zoo van de Amerikaanse stad San Diego. Hij staat voor het hok van de olifanten. Daar zegt hij dat die een lange slurf hebben. Het filmpje duurt 18 seconden. Intussen is het al bijna 90 miljoen keer bekeken.

 

Tweede video

De tweede video op YouTube kwam er amper een paar uur na die van Jawed Karim. Dat filmpje is van de onbekende gebruiker ‘mw’. Hij of zij heeft maar één video op YouTube gezet. Het filmpje heet ‘My Snowboarding Skillz’ (‘Mijn snowboard-kunsten’). Het toont iemand die valt met een snowboard. Daarmee is het ook meteen het eerste filmpje met een ‘fail’. Die filmpjes waarin dingen mislukken zijn nu bij de meest geliefde op YouTube.

 

Snel groter

De makers van YouTube begonnen hun bedrijf met niet zo veel geld. Hun eerste kantoor was een flat boven een pizzeria en een Japans restaurant. Maar de website groeide erg snel. Heel veel mensen ontdekten YouTube. In juli 2006 zetten gebruikers elke dag al 65.000 nieuwe video’s op de website. En bezoekers bekeken 100 miljoen video’s per dag.  

 

Elke dag

Die cijfers uit 2006 zijn al erg hoog. Maar vandaag lijken ze bijna niets. YouTube is intussen de tweede meest gebruikte website ter wereld. Meer dan 2 miljard mensen gebruiken de dienst. Elke minuut zetten gebruikers voor ongeveer 500 uur aan nieuwe filmpjes online. Elke dag bekijken mensen ongeveer 5 miljard filmpjes. 

 

Kort en lang

Gemiddeld duren filmpjes op YouTube net geen 12 minuten. Er zijn wel grote verschillen tussen soorten filmpjes. Op de website staan veel clips van muziekgroepen. Die duren gemiddeld iets meer dan 6 minuten. Veel gamers maken filmpjes terwijl ze spelen. Hun video’s duren gemiddeld bijna 25 minuten. De langste video op YouTube is van gebruiker Jonathan Harchick. Die video duurt 571 uur. Dat zijn bijna 24 dagen. 

 

Meeste kijkers

Hoelang een filmpje duurt, is minder belangrijk dan hoeveel mensen ernaar kijken. Ken je het liedje ‘Gangnam Style’ nog? De Koreaanse artiest Psy zong dat. Het liedje haalde als eerste ooit meer dan een miljard kijkers. Dat lukte eerst zelfs niet. Want de teller op YouTube ging maar tot 999.999.999. De makers moesten door Psy hun teller aanpassen. 

 

Club van 1 miljard

Psy is lang niet meer de enige die een miljard kijkers haalde. Intussen haalden 271 video’s meer dan een miljard kijkers. De meeste daarvan zijn clips van liedjes. De video van het liedje ‘Despacito’ van Luis Fonsi staat bovenaan in de lijst. Dat filmpje is al ruim 6,7 miljard keer bekeken. Zangeres Adele was dan weer de snelste om het miljard te halen. De video van haar liedje ‘Hello’ had al na 88 dagen zoveel kijkers. 

 

Rijk met video’s

YouTube verdient geld door reclame. Veel kijkers hebben betekent ook veel geld verdienen. De bekendste gebruiker van YouTube is PewDiePie uit Zweden. Meer dan 100 miljoen mensen volgen zijn pagina op YouTube. Hij verdient er elk jaar miljoenen mee. De beste verdiener op YouTube is Ryan Kaji. Hij is een jongen van acht jaar. Ryan bespreekt speelgoed in zijn video’s. Bijna 25 miljoen mensen volgen hem. Vorig jaar verdiende Ryan 26 miljoen dollar.

 

Bedenkers

Niet alleen gebruikers worden rijk van YouTube. Ook de bedenkers verdienden er veel geld mee. Al in oktober 2006 kocht Google hun website. Dat is amper anderhalf jaar na de start. Google betaalde de bedenkers toen 1,65 miljard dollar.

 



tekst door Ruud Meert

Uit