enkel voor abonnees

Eenvoudige taal in Nieuw-Zeeland

buitenland - 25 10 2022
Engels
Foto: Belga / S. Gremmelprez

Het nieuws brengen in een eenvoudige taal. Dat doet Wablieft. Zouden ze in  Nieuw-Zeeland Wablieft kennen? Dat land verplicht eenvoudige taal bij de overheid. Dat staat nu in een wet.



Een minister moet er praten in een taal die het volk begrijpt. En ook brieven of berichten van de overheid moeten in eenvoudige taal. Nieuw-Zeeland doet dat niet zomaar. De overheid wil een samenleving voor iedereen. Ook mensen die problemen hebben met de Engelse taal kunnen dan deelnemen.



Maori

Niet alle partijen waren voor de wet. Zij vrezen een te strenge controle op eenvoudige taal. Toch kwam de wet er dankzij de steun van Labour en Green (in Vlaanderen Vooruit en Groen). Ook de Maori-partijen waren voor. De Maori zijn het inheemse volk van Nieuw-Zeeland.

Uit