enkel voor abonnees

Luchtvaart in België krijgt weer een klap

binnenland - 20 05 2020
Een vliegtuig van Brussels Airlines
Foto: Belga / E. Lalmand

Slecht nieuws voor Brussels Airlines

De corona-crisis treft ook Brussels Airlines. De directie wil 1.000 jobs en 10 vliegtuigen minder. De maatschappij voor luchtvaart schrapt ook 24 bestemmingen. Volgt Brussels Airlines het voorbeeld van Sabena dat bankroet ging? Wablieft geeft een kleine les in de geschiedenis van de Belgische luchtvaart.

 

De eerste luchthaven in Haren



De Belgische staat stichtte in 1923 Sabena. Dat werd de eerste nationale maatschappij voor luchtvaart van België. Wist je dat de luchthaven in Zaventem toen nog niet bestond? De luchthaven lag toen in de gemeente Haren bij Brussel. Daar lag een terrein dat het Duitse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikte voor zeppelins.

Het vliegveld in Haren werd al snel te klein. Maar wat later begon de Tweede Wereldoorlog. Toen koos het Duitse leger voor een groot gebied dat vroeger Saventerlo heette. Het gebied hoorde bij de gemeenten Melsbroek, Zaventem, Sterrebeek en Diegem. Na de oorlog werd dat de nieuwe Belgische luchthaven. Die luchthaven bleef maar groeien. In 1958 was er een nieuw gebouw nodig. Dat was het jaar van de wereld-tentoonstelling in Brussel. Het Belgische leger kreeg toen het terrein in Melsbroek. Het nieuwe gebouw was voor de burgers. Sinds de opening in 1958 spreekt iedereen over de luchthaven van Zaventem. Maar de luchthaven hoort ook bij andere gemeenten. Zo staat de verkeerstoren in Sterrebeek. En de echte naam is nu Brussels Airport.



Het bankroet van Sabena



In de jaren 1980 kreeg Sabena problemen. Swissair uit Zwitserland nam Sabena over in 1995. Maar toen kwam 11 september 2001. Een aanslag in de Verenigde Staten met vliegtuigen zorgde voor een crisis in de luchtvaart. Sabena overleefde die crisis niet. Kenners van de luchtvaart zien meer oorzaken. Reizigers wilden in die tijd vooral goedkoop vliegen en kozen voor een bedrijf als Ryanair. Ook de Belgische politiek maakte fouten. Waarom deed de politiek niets tegen Swissair? Dat kocht nieuwevliegtuigen die niet nodig waren. En ging er te veel geld van Sabena naar Zwitserland? Dat haalde niets uits. Ook Swissair overleefde de crisis niet.

Bij Sabena verloren meer dan 7.600 mensen hun job. Dat was een record voor een bankroet in België. In plaats van Sabena ontstond het kleinere SN Brussels Airlines.

SN Brussels Airlines ging in 2006 samen met Virgin Express. De stichter van Virgin was de rijke Britse zakenman Richard Branson. De nieuwe naam was Brussels Airlines. De start in Zaventem was in maart 2007. Net zoals Virgin Express koos ook Brussels Airlines voor goedkope vluchten in Europa.

Maar in 2011 koos Brussels Airlines voor een ander plan. De maatschappij wilde minder bestemmingen in Europa. Brussels Airlines zou meer gaan vliegen naar andere werelddelen. Dat betekende minder vluchten en minder vliegtuigen. 60 mensen verloren hun job. Dat waren vooral piloten. Brussels Airlines richtte in Congo ook Korongo Airlines op. Maar dat werd een flop. Het bedrijf maakte geen winst. Korongo Airlines stopte in 2015.

 

De komst van Lufthansa

 

Het Duitse Lufthansa had sinds 2008 bijna de helft van de aandelen van Brussels Airlines. Dat wil zeggen dat Lufthansa voor een deel de maatschappij bezat. In september 2016 nam de Duitse maatschappij Brussels Airlines helemaal over. De maatschappij maakte dat jaar ook winst. Dat was toch knap. Want op 22 maart 2016 was er een aanslag in de luchthaven van Zaventem. Brussels Airlines ging ook samenwerken met de Thomas Cook Group. De vluchten naar Afrika deden het goed. Er kwamen ook nieuwe bestemming bij in Oost-Europa. De toekomst zag er goed uit. Maar dan brak het corona-virus uit…

Op 21 maart stopten alle vluchten van Brussels Airlines. De weken daarvoor waren er al veel minder reizigers. Er zijn alleen nog vluchten om Belgen terug te halen die vastzitten in het buitenland. Dat heeft nu zware gevolgen.





Tekst door Dominique Piedfort

Uit