Leraren te weinig divers
Verbod op hoofddoek helpt niet
Vlaamse scholen vinden te weinig leraren. En zeker leraren van andere afkomst. Dat komt ook door het verbod op hoofddoeken.
In de beste wereld is de school als een spiegel. Kinderen en jongeren kunnen zich herkennen in de leraren. Het helpt hen bij leren en ontwikkelen.
Geen spiegel
Scholen in Vlaanderen zijn geen spiegel. De meeste leraren zijn wit. En maar 6,4% heeft een andere afkomst. Dat is veel minder dan bij de leerlingen. Daar is dat al meer dan 20%.
Waarom niet?
De hogescholen Odisee en Artevelde weten dat. Zij leiden nieuwe leraren op. Ze vinden wat een leraar kan en kent belangrijk. Niet welke afkomst de studenten hebben. Toch merken die hogescholen een probleem.
Niet welkom
Studenten moeten een stage doen om leraar te worden. Dat is een proeftijd op een school. Alleen zijn studenten met hoofddoek vaak niet welkom. Scholen mogen hoofddoeken verbieden.
Andere tijden
Het verbod is er om jonge vrouwen van andere afkomst te beschermen. Vroeger droegen die hun hoofddoek vaak omdat de familie het verplichtte. Dat is nu vaak niet meer zo. Veel jonge vrouwen met hoofddoek kiezen daar zelf voor.
Wat nu?
De lagere en middelbare scholen hebben dus een groot probleem. Ze zoeken leraren. Maar door een verbod houden ze die zelf buiten. Moet dat niet veranderen? Dat vragen heel wat kenners van het onderwijs zich af.