Getuigenissen

Hier vind je getuigenissen over de workshops van Wablieft.

Aan de slag met de Wablieft-krant!
(voor OKAN-lesgevers)

"Je kent ongetwijfeld het gevoel dat je hebt na een goede workshop. Je enthousiasme heeft een extra boost gekregen, je hoofd zit vol nieuwe dingen die je dadelijk wil uitproberen én –belangrijk detail– de tijd is voorbij gevlogen. Dat had ik nog niet meegemaakt in een digitale workshop, tot Hilde Van Campenhout daar verandering in bracht.

Hilde bleek een zeer ervaren lesgeefster, zij kent het OKAN-publiek en legt, doordat ze werkt bij de VDAB, mooie linken naar de werkvloer. Bijvoorbeeld, wat vinden werkgevers het belangrijkste? Grammaticale perfectie of goede expressie en verstaanbaarheid?

De Wablieft-krant heeft in de workshop veel van haar geheimen prijsgegeven. Zo weet ik nu niet alleen de uitgewerkte lessuggesties op de website te vinden, maar heb ik ook massa’s tools gekregen om vertrekkende vanuit de artikels lessen te maken rond heel diverse spreek- en leesvaardigheden.

Van ‘teasers’, over leesstrategieën als ‘skimmen en scannen’ tot ‘prosodie’, het komt allemaal aan bod. Net als een app waarmee je eenvoudig oefeningen maakt. Dé ontdekking voor mij was het werken met foto’s uit de rubriek ‘leuk’. De foto’s brengen schwung in de les. Het is mooi om te zien hoe de leerlingen de foto’s bekijken, spontaan met elkaar beginnen te praten en na lang of kort wikken en wegen, een foto kiezen, waarna ze enthousiast met de artikels bij ‘hun’ foto’s aan de slag gaan.

Kortom, een heel verrijkende workshop!"

- Heidi Michielsen, leerkracht OKAN, GO! technisch atheneum Kapellen.

 

Storytelling met fragmenten uit de Wablieft-krant

"Ik vond de workshop storytelling heel inspirerend en boeiend. De lesgeefster, Veronique Van Wassenbergh, gaf die heel helder, met veel voorbeelden. 

Veronique heeft in haar tweede sessie een hele uitleg gedaan over hoe je verhalen kan maken met cursisten. Ze heeft heel veel mogelijkheden gegeven, echt een hele waaier. Dat vond ik absoluut verrijkend. Daar kan ik zeker elementen uit gebruiken. Op dit moment lees ik samen met mijn cursisten, maar nadien zou ik samen met hen een verhaal schrijven. (...)

In het tweede deel van de cursus leerden we nog meer over storytelling. De creatieve mogelijkheden, wat je allemaal kan doen met mensen die beperkt taalvaardig zijn, wat je allemaal kan doen om met hen een verhaal op te bouwen, verankerd in hun eigen culturele achtergrond,... Dat was fantastisch.

Veronique heeft gezegd dat ik haar altijd mag contacteren als ik nog een vraag heb. Geweldig, toch?"

- Brigitte Puissant, vrijwilliger OKAN in een Gentse school

Uit