Info over corona in eenvoudige taal

Zoekt je organisatie laagdrempelige informatie over corona? Wij bundelen alle materiaal voor jou. Alle info op deze pagina mag je vrij gebruiken.

Heb je een opmerking, vraag of suggestie? Stuur ze door naar farida.barki@wablieft.be

Maatregelen tegen corona

Hier vind je telkens de nieuwste maatregelen in eenvoudige taal, goedgekeurd door het Nationaal Crisiscentrum.

Tijdlijn

  • Welke maatregelen zijn geldig vanaf wanneer?
  • in zeer eenvoudige taal
  • ontwikkeld door de Centra voor Basiseducatie

De regels vanaf 18 mei 

  • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
  • ontwikkeld door de Centra voor Basiseducatie

De regels vanaf 18 mei

  • animatiefilmpje 
  • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van de Centra voor Basiseducatie. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
  • ontwikkeld door Wablieft
Nieuws over corona

 

Corona van dag tot dag

  • elke dag het meest recente nieuws over corona in eenvoudige taal
  • Wil je nieuws in nog eenvoudiger taal? Vink bovenaan de optie 'Wablieft Start' aan. 
  • ontwikkeld door Wablieft

fake news over corona

  • Welke berichten over corona zijn juist en welke niet? Lees het in dit overzicht.
  • ontwikkeld door Wablieft, VRT NWS en VRT Taal
Vertalingen

​​​​​​Voor anderstalige lezers die geen Nederlands kunnen lezen.

 

info-coronavirus.be

  • Hoe draag je een mondmasker? Hoe bescherm je jezelf? Hoe ga je om met stress? Op die en andere vragen krijg je een antwoord in verschillende talen.
  • in 32 talen, ook in Vlaamse Gebarentaal
  • tekst, video en audio
  • officiële website van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu

meertalige info

  • Hoe bescherm je jezelf? Welke maatregelen zijn er? Wat moet je doen als je ziek bent? Op die en andere vragen krijg je het antwoord in verschillende talen.
  • vertaald naar 36 talen, zoals het Farsi, Hebreeuws en Chinees
  • tekst en audio 
  • ontwikkeld door het Agentschap Integratie en Inburgering
Gezondheid

Corona, zo blijf je veilig

  • animatiefilmpje 
  • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van de Centra voor Basiseducatie hieronder. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
  • ontwikkeld door Wablieft

Corona, wat doe je

  • Wat doe je als je ziek bent? Wanneer draag je een mondmasker? Wat doe je als je stress hebt? Dat vind je in deze pdf.
  • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
  • ontwikkeld door de Centra voor Basiseducatie

hou afstand

Contactonderzoek

De overheid organiseert een contactonderzoek of 'contact tracing'. Wat is het en hoe werkt het?

 

Contactonderzoek

  • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
  • ontwikkeld door de Centra voor Basiseducatie

Contactonderzoek

  • animatiefilmpje 
  • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van de Centra voor Basiseducatie. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
  • ontwikkeld door Wablieft
Mondmaskers

 

Waarom draag je een mondmasker?

  • tekeningen met tekst in eenvoudige taal 
  • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

Hoe gebruik je een mondmasker?

  • Wanneer neem je een nieuw mondmasker? Hoe zet je het af en hoe bewaar je het? Dat vind je in deze pdf.
  • tekeningen met tekst in eenvoudige taal  
  • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

Hoe draag je een stoffen mondmasker?

  • tekeningen met tekst in eenvoudige taal 
  • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

Alles over je mondmasker

  • Wanneer draag je een mondmasker? Hoe doe je het aan en uit? Hoe bewaar je het? Op die vragen krijg je een antwoord.
  • filmpje in eenvoudige taal
  • ontwikkeld door maakjemondmasker.be 
Voor scholen en ouders

Sommige leerlingen kunnen weer naar school. Het Departement Onderwijs en Vorming bundelt info voor scholen en ouders. 

 

Modelbrieven en vertalingen 

  • Welke klassen mogen weer naar school en wanneer? Hoe zorgen de scholen voor veilig onderwijs? Wat met de opvang? Dat vind je in de modelbrieven voor ouders.
  • De meeste modelbrieven werden vertaald naar meer dan tien talen, zoals het Arabisch, Engels en Turks.
  • voor basisscholen als secundaire scholen

Hoe houden scholen het veilig?

  • Sommige leerlingen gaan weer naar school. Ontdek welke maatregelen de school neemt om het veilig te houden en wat ouders zelf kunnen doen.
  • animatiefilmpje

Hoe houden scholen het veilig: vertalingen

  • vertaald naar 10 talen, zoals het Pools, Hebreeuws en Arabisch, én in de Vlaamse Gebarentaal
  • animatiefilmpjes

Mag je kind naar de opvang vanaf 18 mei?

  • Wanneer kan je kind naar de opvang en wanneer niet?
  • animatiefilmpje

Veilig naar de opvang

  • Wat kan je als ouder doen om de opvang veilig te houden?

  • animatiefilmpje

Hulp om duidelijk te schrijven

Wil je als organisatie duidelijker schrijven? Lees onze tips of stel je vraag.

 

6 tips voor duidelijke teksten

Download de pdf.

contactformulier

Stel ons je vraag over duidelijk schrijven.

Uit
Uit
logo's
Uit