Info over corona in eenvoudige taal

Zoekt je organisatie laagdrempelige informatie over corona? Wij bundelen alle materiaal voor jou. Alle info op deze pagina mag je vrij gebruiken. Klik op de titels om de informatie te tonen. 

Heb je een opmerking, vraag of suggestie? Stuur ze door naar farida.barki@wablieft.be

Maatregelen tegen corona

Hier vind je telkens de nieuwste maatregelen in eenvoudige taal, goedgekeurd door het Nationaal Crisiscentrum.

 

Tien gouden regels tegen corona: filmpje

  • animatiefilmpje
  • ontwikkeld door Wablieft
     

Regels vanaf 20 november: filmpje

  • animatiefilmpje 
  • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
  • ontwikkeld door Wablieft

 

Regels vanaf 20 november: fiches

  • heel eenvoudig beeldmateriaal in de vorm van fiches
  • ontwikkeld door Ligo
Vaccineren

Hier vind je informatie over vaccins. Deze informatie is gemaakt door Ligo en is goedgekeurd door het Vlaams en Nationaal Crisiscentrum.
 

    Algemene folder over vaccineren

    • Info in beeldtaal, voor iedereen

    Losse pagina's uit de algemene folder

    • Info in beeldtaal, voor iedereen
    • Elke pagina is een afbeelding (.jpg)

    Folders over vaccineren in woonzorgcentra

    Info in eenvoudig Nederlands, in beeldtaal en in andere talen:

    • voor het personeel van woonzorgcentra.
    • voor bewoners van woonzorgcentra.
    Reizen, quarantaine en isolatie

    Je moet in quarantaine of in isolatie. Wat nu? Dat lees en zie je in dit materiaal, goedgekeurd door het Nationaal Crisiscentrum.

     

    Regels over reizen (1 septembeR 2021): filmpje

    • animatiefilmpje 
    • ontwikkeld door Wablieft

    regels als je in het buitenland woont en naar België reist: filmpje

    • animatiefilmpje
    • ontwikkeld door Wablieft

     

    regels over quarantaine: fiche

    • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
    • ontwikkeld door Ligo

    regels over quarantaine: filmpje

    • animatiefilmpje 
    • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
    • ontwikkeld door Wablieft

     

    regels over isolatie: fiche

    • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
    • ontwikkeld door Ligo

      regels over isolatie: filmpje

      • animatiefilmpje 
      • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
      • ontwikkeld door Wablieft
      Contactonderzoek

      De overheid organiseert een contactonderzoek of 'contact tracing'. Wat is het en hoe werkt het?

       

      Contactonderzoek: je bent zelf ziek

      • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
      • ontwikkeld door Ligo

      contactonderzoek: je kent iemand die ziek is

      • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
      • ontwikkeld door Ligo

      Contactonderzoek

      • animatiefilmpje 
      • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
      • ontwikkeld door Wablieft
      Mondmaskers

      regels over mondmaskers

      • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
      • ontwikkeld door Ligo

      regels over mondmaskers

      • animatiefilmpje 
      • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
      • ontwikkeld door Wablieft

      Waarom draag je een mondmasker?

      • tekeningen met tekst in eenvoudige taal 
      • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

      Hoe gebruik je een mondmasker?

      • Wanneer neem je een nieuw mondmasker? Hoe zet je het af en hoe bewaar je het? Dat vind je in deze pdf.
      • tekeningen met tekst in eenvoudige taal  
      • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

      Hoe draag je een stoffen mondmasker?

      • tekeningen met tekst in eenvoudige taal 
      • ontwikkeld door het Nationaal Crisiscentrum

      Alles over je mondmasker

      • Wanneer draag je een mondmasker? Hoe doe je het aan en uit? Hoe bewaar je het? Op die vragen krijg je een antwoord.
      • filmpje in eenvoudige taal
      • ontwikkeld door maakjemondmasker.be 
      Gezondheid

        Hoe bescherm je jezelf?

        • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
        • ontwikkeld door Ligo

        Corona, zo blijf je veilig

        • animatiefilmpje 
        • Het taalniveau is iets hoger dan het materiaal van Ligo. Voor mensen met iets meer leeservaring dus.
        • ontwikkeld door Wablieft

        Corona, wat doe jE?

        • Wat doe je als je ziek bent? Wanneer draag je een mondmasker? Wat doe je als je stress hebt? Dat vind je in deze pdf.
        • foto's met tekst in zeer eenvoudige taal
        • ontwikkeld door Ligo

        hou afstand

        Tout sur corona en français

        Ici, vous trouvez les mesures actuelles en français clair, approuvé par le Centre de Crise National.

        Les règles d'or contre le corona

        • en langage clair
        • développement et traduction: Wablieft

        Règles à partir du 29 octobre: vidéo

        • en langage clair
        • développement et traduction: Wablieft

        Règles à partir du 29 OCTOBRE: FiCHES

        • en langage très clair, avec des images
        • développement: Ligo

        • traduction: Wablieft

        Règles concernant les masques buccaux: vidéo

        • en langage clair
        • développement et traduction: Wablieft

        Règles concernant les voyages (juillet 2021): vidéo

        • en langage clair
        • développement et traduction: Wablieft
        Vertalingen

        ​​​​​​Voor anderstalige lezers die geen Nederlands kunnen lezen.

         

        info-coronavirus.be

        • Hoe draag je een mondmasker? Hoe bescherm je jezelf? Hoe ga je om met stress? Op die en andere vragen krijg je een antwoord in verschillende talen.
        • in 32 talen, ook in Vlaamse Gebarentaal
        • tekst, video en audio
        • officiële website van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu

        meertalige info

        • Hoe bescherm je jezelf? Welke maatregelen zijn er? Wat moet je doen als je ziek bent? Op die en andere vragen krijg je het antwoord in verschillende talen.
        • vertaald naar 36 talen, zoals het Farsi, Hebreeuws en Chinees
        • tekst en audio 
        • ontwikkeld door het Agentschap Integratie en Inburgering
        Hulp om duidelijk te schrijven

        Wil je als organisatie duidelijker schrijven? Lees onze tips of stel je vraag.

         

        6 tips voor duidelijke teksten

        Download de pdf.

        contact

        Stel ons je vraag over duidelijk schrijven.

        Uit
        logo's
        Uit